W ostatnich latach możemy zaobserwować zwiększenie znaczenia alternatywnych form elektronicznego biznesu, a dokładnie m-biznesu czyli mobilnego biznesu oraz m-commerce czyli mobilnego handlu. Zarówno m-biznes jak m-commerce stanowi odmianę biznesu elektronicznego. Mobilny biznes zakłada wykorzystanie mobilnych urządzeń np. smartfona, tabletu z dostępem do Internetu w celu realizacji różnych procesów gospodarczych. M-commerce stanowi część e-commerce czyli handlu elektronicznego. Istotną rolę tak jak w przypadku m-biznesu odgrywają tutaj urządzenia mobilne.

 

Niewątpliwą zaletą m-biznesu jest wszechobecność. Z usług mobilnego biznesu może korzystać każdy, w każdym miejscu i czasie. Ograniczeniem jest tylko odpowiedni zasięg sieci. Biznes mobilny daje duże możliwości w zakresie dostosowania usług do określonych potrzeb oraz preferencji odbiorców. Personalizacja ma szczególne znaczenie w przypadku systemów bankowości mobilnej. Klient ma możliwość dokonania transakcji korzystając z urządzenia mobilnego poprzez zalogowanie się do systemu bankowego. Zaletą m-biznesu jest również duża elastyczność. Użytkownik ma możliwość dokonania transakcji w każdym momencie, ma również dostęp do lokalnych serwisów informacyjnych.

 

Rozwój alternatywnych form elektronicznego biznesu nie był by możliwy bez rozwoju aplikacji mobilnych. Odpowiednie oprogramowania działające na urządzeniach przenośnych – telefonach komórkowych, tabletach, smartfonach czy palmtopach pozwalają na dokonywanie określonych operacji gospodarczych. Największe znaczenie mają aplikacje klienckie.

Share
This