W e-biznesie niezwykle istotną kwestią jest stosowanie zróżnicowanych kanałów komunikacji z klientem. Podstawowym kanałem komunikacji klienta z firmą jest strona internetowa. To ona stanowi wizytówkę przedsiębiorcy w sieci i dostarcza podstawowych informacji związanych z działalnością firmy. Bardzo często na stronie internatowej jest umieszczany formularz kontaktowy. Jest o tyle wygodny, iż nie wymaga od klienta bezpośredniego użycia poczty email. 

Nadal najpopularniejszą formą komunikacji jest poczta elektroniczna. Klienci oczekują sprawnej i szybkiej obsługi również w zakresie składanych zapytań. Aby uniknąć ewentualnych nieporozumień co do szybkości udzielanych odpowiedzi można zastosować generowaną automatycznie odpowiedź. Dzięki temu klient uzyska informację zwrotną, w jakim terminie może spodziewać się odpowiedzi.

 

W kontaktach z klientami można również wykorzystać komunikator internetowy. Jest on dość prosty w obsłudze i może być również wykorzystywany do wideo rozmowy. Podobne działania ma również livechat, rozmowa jest prowadzona na żywo przy zastosowaniu czatu tekstowego. Istnieje również możliwość stosowania chatbot, a więc wirtualnego asystenta, który odpowiada na pytania klientów.

 

Niezastąpionym kanałem komunikacji z klientem jest kontakt telefoniczny. W większych firmach stosowana jest infolinia. Najbardziej popularne kanały komunikacji takie jak e-mail, telefon czy komunikator dają duże korzyści przy stosunkowo małych nakładach. W komunikacji z klientem warto również wykorzystywać bezpłatne kanały komunikacji.

 

Trzeba pamiętać jednak o tym, że to nie ilość kanałów decydują o profesjonalnej obsłudze klienta, ale właściwe i sprawne reagowanie na potrzeby klientów, a środki komunikacji mają zapewnić właściwy kontakt między klientem a przedsiębiorcą.

Share
This