26 stycznia 2017

Komunikacja niewerbalna

Komunikacja niewerbalna a biznes
Wydawać by się mogło, że podczas spotkań biznesowych i negocjacji najważniejsze jest znaczenie wypowiadanych słów. Okazuje się jednak, że to tylko jeden z elementów komunikacji. Na przebieg spotkania i osiągnięcie zamierzonych celów ma wpływ również komunikacja niewerbalna.

Mimika twarzy, gesty, które będą wykonywane podczas rozmowy mają ogromne znaczenie. To one w głównej mierze decydują jak będzie odbierana dana osoba. Brak opanowania ruchów rąk czyli nadmierna gestykulacja może być problemem. Warto pamiętać, że nie wszystkie gesty są dozwolone. Podczas spotkaniami biznesowymi na arenie międzynarodowej warto zastanowić się czy nie wykonuje się gestów o znaczeniu dwuznacznym, które mogą być odbierane jako nietakt przez obcokrajowców.

 

Znaczenie mowy ciała

Komunikacja niewerbalna obejmuje kilka elementów, to zarówno postawa, gęsty jak i mimika twarzy. Nie bez znaczenia pozostaje również kontakt wzrokowy. Podczas rozmowy biznesowej trzeba starać się zachować postawę wyprostowaną, zgarbienie czy kiwanie może być odczytywane jako brak pewności siebie lub posiadanie nisko samooceny. Wskazany jest również uśmiech ale tylko w odpowiednich momentach i gdy to wynika to w jakiś sposób z kontekstu rozmowy.

 

Zachowania niepożądane

W kontaktach biznesowych ważny jest kontakt wzrokowy. Brak kontaktu wzrokowego może być odczytywany jako dwulicowość, nieszczerość, chęć ukrycia czegoś. Oczywiście nie można trzymać rąk w kieszeni. Warto też zwrócić uwagę na to w jaki sposób ułożone są ręce. Krzyżowanie rąk sugeruje postawę zamkniętą, nie raz może być odbierane jako impertynencja i chęć wywyższania się albo po prostu jako brak zainteresowania ze strony słuchacza.

Share
This